sábado, 25 de octubre de 2014

Mi PLE, Octubre 2014

Una ullada al passat ...(PLE antic) (HDK)

Avui toca parlar de PLE. No és la primera vegada que parlo del PLE als meus blocs. Recordo el primer any dels estudis de GEDI, que van parlar de PLE. És més, van confeccionar el PLE del conjunt de la classe al començament i en acabar l’assignatura de Bases Didàctiques. Mai m’havia aturat a pensar en els meus processos d’aprenentatge, i menys encara en com són aquests gràcies a les tecnologies. Expressava la importància de que els mestres facin seves les eines del PLE i explicava què és un PLE, constatava tot el que el meu PLE s'havia ampliat, i, en acabar el curs, ja sabia que no era la fi del camí... 

Doncs bé, just aquest cap de setmana vinc d’un taller de cant, i la professora deia que les cançons s’han de reposar, s’han de dormir, per endinsar-les. Això és el que crec que m’està passant amb el PLE: Retrobar-me amb aquesta idea per tornar a aturar-me i reflexionar sobre la mateixa, ara més endinsada. Potser no hagi ampliat massa el meu PLE, però el trobo més consolidat, més definit.

El primer que vaig pensar al tornar a trobar-me i aturar-me a reflexionar sobre el meu PLE va a ser que no hi havia complert les meves propostes de primer, com començar a fer servir Twiter, cosa la qual no he aconseguit (és per això que està amb línia petita discontinua en el nou PLE, tinc l’eina, però no la faig servir per nodrir-me). Em sentia una mica culpable, o decebuda amb jo mateixa, però llegir a Adell i a Castañeda (2010), m’ha ajudat a reconciliar-me amb me mateixa: 
“El PLE és fruit de l’activitat de l’individu i de les seves eleccions, gusts i circumstàncies”*. 
Així que, es veu que aquesta eina, per exemple, de moment, ni m’acaba d’agradar, ni les circumstàncies de la meva vida són propícies per donar-li ús. Continuant amb les particularitats dels PLEs, aquests autors el defineixen com:
“Conjunt d’eines, fonts d’informació, connexions i activitats que cada persona fa servir de forma assídua per aprendre” (Adell i Castañeda, 2010, pàg. 7; 2013, pàg. 15)*
(Un petit vídeo on explica gràficament què és un PLE)

És per aquesta mateixa raó que incloc eines i xarxes socials com Facebook, ja que el meu entorn el fa servir per compartir articles d’interès. O Skype, amb la qual he fet fins i tot reunions de feina.

Altra aspecte que vaig observar referent als PLE’s és la idea implícita d’aprenentatge autònom que tenen; aprenentatge per un mateix, i també aprenentatge per un mateix a través dels altres. Em sorprèn l’apunt que fan Adell i Castañeda (2010, 2011, 2013) sobre no tan fàcil diferenciació sobre els tipus d’aprenentatge formal, no formal e informal que comporten aquestes tecnologies, sobretot les eines de la web 2.0, dins l’entorn d’individu, fora de les parets. Però també crec que si es canvia la convenció d’aprenentatges propedèutics cap a la concepció d’aprenentatge o educació per a la vida, aquesta “fusió” queda més justificada: s’integren els àmbits d’aprenentatge. Un inconvenient que trobo, que a la vegada no és inconvenient, pot ser un repte, és el fet de que algunes eines o estratègies poden quedar oblidades a temporades, i que suposa un compromís dur-lo al dia. Crec que revisar els PLE de tant en tant, ajuda a ordenar i clarificar, pot ajudar a la formació permanent que es requereix avui en dia en qualsevol professió, també, per suposat, en els professors.


He de finalitzar dient que, com diuen Adell i Castañeda (2010), el PLE (virtual) és un concepte i manera d’usar internet per aprendre, que compren tres processos cognitius bàsics: llegir (en tots els formats), reflexionar i compartir. I observant les diferents eines i activitats que realitzo per aprendre, he de dir que el bloc és una de les més completes, ja que alberga en sí mateixa aquests tres processos, i du implícit l'ús d'altres eines amb les que donar forma a les teves reflexions i poder compartir-les en un mateix espai, o compartir les de altres persones. Permetre que la informació no estigui tant fragmentada, li dóna cos. A més, per ordenar aquesta informació i donar-li forma, has de cercar estratègies, és més senzill així, organitzant les idees prèvies de les que es vol parlar (gràcies Zineb, per les nostres converses sobre com organitzem el pensament dins el nostre cap i les reflexions sobre aprenentatge intercalades entre moments de treballs de classe...). Fins i tot, em serveix per veure la meva trajectòria d’aprenentatge, i per que així continuï, deixo el meu PLE actualitzat aquí, pot ser a l’espera de ser revisat per comprovar d’on empro les fonts per aprendre, quines estratègies faig servir per reflexionar, i amb quins comparteixo i amplio els meus coneixements.


Fins la setmana que ve!




*Traducció literal pròpia
-----------------
Bibliografia consultada:

Adell, J.; Castañeda, L. (2010) “Los entornos Personales de Aprendizaje (PLEs): una nueva manera de entender el aprendizaje”. En Roig Vila, R. & Fiorucci, M. (Eds.) Claves para la investigación en innovación y calidad educatives. La integración de las tecnologies de la información y la Comunicación y la Interculturalidad en las aules. Stumenti di ricerca per l’innovaziones e la qualitat in ámbito educativo. La Tecnologie dell’informazione e della Comunicaziones e l’interculturalità nella scuola. Alcoy: Marfil-Roma TRE Universita degli studi.

Adell, J.; Castañeda, L. (2011): El desarrollo professional de los docentesen entornos personales de aprendizaje (PLE). En Roig Vila, R. Y Laneve, C. (Eds.) La pràctica educativa en la Sociedad de la Información: Innovación a través de la investigación/ La pràctica educativa nella Società dell’informazione: Linnovazione attraverso la ricerca. Alcoy: Marfil. 83-95


Adell, J.; Castañeda, L. (2013): Entornos Personales de Aprendizaje: Claves para el ecosistema educativo en red. Ed. Marfil, Alcoy.


Imatge:
Hartwig-HKD: Past Time

No hay comentarios:

Publicar un comentario